Inimene, abikaasa, ema, president, poliitik, tegija ja tegutseja

Ekspert patsient ...

... tuleks võtta haigekassasse tööle. Näiteks - ma ei leia ühtki mõistlikku põhjendust, miks peaks minu hambaravi hüvitis ringi käima minust sõltumatult või seisma tühja lihtsalt eelarves.
Kui inimene on valinud endale üldse hambaarsti, siis ta ei hakka niisama hea pärast seda vahetama. Täna on inimesel valida - kas harjumuspärane hambakliinik või siis uue otsingud, kus on vastav leping haigekassaga. Saan aru, et niimoodi on parem bürokraatlikult asju ajada haigekassal ja riigil, kuid patsiendikesksest jääb see ikka väga kaugele.

Miks ei võiks lihtsalt hambaarst väljastada korrektse arve ja inimene teha e- riigi e - keskkonnas avaldust kuhu arve sisse skännib (telefoniga üles pildistab) või siis kui kuidagi ei saa, siis posti paneb. Saan aru, et siis peab haigekassa justkui kontrollima millise Jaagu või Mari juures see haige ikka käis, AGA haigekassa saaks ka statistikat kus tegelikult inimesed käivad, millised on päriselt hinnad, miks inimesed eelistavad mõnda kohta enam kui teist jne jne Ühtlasi võib olla liigub teave selliselt, et saab ka mõne nurgatohtri asutuse kinni panna?

Eesti inimene on päris usaldav. Enamus ei lähe küsima hambaarstilt ülikoolidiplomit ja nii ei uurita ka lepingute kohta haigekassaga. Need, kes hambaarsti regulaarselt külastavad, need on selle kulu oma eelarvesse juba sisse arvestanud. Need kel seda võimalust pole, tahaksid hea meelega minna nö lähima või enim soovitatud teenusepakkuja juurde, ilma et peaks eelnevalt veenduma, kas pakkuja on bürokraatiast läbi närinud ja omab vastavaid lepinguid.

Isegi siis kui hüvitis on pisku aga seda saaks nö bürokraatlike piiranguteta kasutada, siis tooks see kasu rohkematele kui täna. Haiglate ja arstide valimine on meil praktikas võimatu, hambaarsti valimine on võimalik olnud juba pikki aastaid. Arsti kergekäeliselt ei vahetata.

Kui lisaks avalikustada andmete kogumise järel, kui suure osa arvest katab reaalne hambaravihüvitis erinevate teenusepakkujate juures, siis hinnatundlikum klient saab järgmisel aastal valida soodsama pakkuja ning turg hakkab tasapisi ehk ka hindu ühtlustama. Mis ühele odav, see teisele kallis. 

Samuti on mitmete müütidega - perearsti vahetamise võimalikkusest või kergekäeliselt antud eriarsti saatekirjast või vastupidi arstidest kes ei tee analüüse või ei saada uuringutele - ehk peaks nii nagu meil on paljudes sektorites testostjad, sama rakendama tervishoiusüstemis?

Piisab paarist palgatud patsiendist, kes erinevates kohtades erinevatel aegadel püüaksid kõike seda teha, mis peaks olema võimatu või vastupidi võimalik. Saaks ehk kiiremini kitsaskohad teada ja lahendused liikuma. Ühtlasi peaksid need test-patsiendid olema ka ise päris patsiendid päris hädade ja kogemustega, kelle käänulistel teede põhjal meie tervishoiusüsteemis saaks mitmeid järeldusi teha.
Eelmine
Haigekassa (finantside sisuline)  juhtimine
Järgmine
Patsiendi-kesksusest

Lisa kommentaar

Email again: