Eesti "kummalised" väikefirmad
–
Oleme ikka olnud sellised pisikese Eesti patrioodid ehk et kui vähegi klapib ja raha jagub, siis eelista Eestimaist. Nii tegime ka seekord remonti ja sisustasime kodu võimalikult palju Eesti firmasid kasutades AGA tundub, et enesehinnang on meil tõesti probleemiks ning suhtlemist peaks kõikjal õppima. Mõnda kogemust suisa tahaks teiega jagada
Minu kunagine, nii "100 aastat" tagasi saadud, kogemus välismaalasega mööda Tartut liikudes lõppes sellega, et otsustasin anda ausat tagasisidet alati, püüdes olla võimalikult neutraalne (teate küll, kui raske see on) ja ka alati konstuktiivne. Välismaalane muide ütles, et kui tagasisidet ei anna, siis ei saa ju need firmad ka paremaks minna ..., seega jah. Oman kindlasti "kuulsust" kui rahulolematust väljendav klient, kuigi annan lihtsalt tagasisidet.
Tellimuse täitmistega on aasta aastalt järjest paremini. Üldiselt jõutakse ajagraafikusse. Kvaliteet on ka järjest paranenud ja olgem ausad - kui maksad Eesti tootja töö eest rohkem kui lihtsalt poest ostes, siis oleks ka põhjendamatu kui kvaliteet ootustele ei vasta.
Saatan teatavasti peitub aga pisiasjades. Teate seda komöödiafilmi, kus ema soovib et torumees võtaks saapad jalast ja pärast kahetseb seda soovi? Et siis sokid-jalad osutusid hullemaks kui välisjalanõud ... Meie oleme seda ka nüüd sel aastal kogenud. Ja peaks ütlema, et on ikka päris hull kui sulle tuuakse midagi millele ka lõhn külge võiks jääda tuppa nii, et pärast pead hoidma tuuletõmbust tükk aega. Väärikas firma peab suurepäraseks saamiseks tagama ka suurepärase teeninduse ja kindla transpordi. Kui tagasisidet andsime, siis oli muidugi esimene küsimus a la, et kui palju raha tagasi tahame ...
Eriti naljakas on aga see, et kui satud tellima mõnest firmast midagi kus töötab sinu tuttava tuttav. Miskipärast tundub eestlastele, et kui sa tuttava käest midagi küsid, siis sa tahad kindlasti allahindlust saada. Ei taha ju. Julged lihtsalt ehk rohkem küsida ja loodada ausamaid vastuseid. Aga ikka tehakse allahindlust ja pärast on mõlemal osapoolele natuke kummaline olla.
Hoopis tore kogemus oli meil Tartus ühes söögikohas väliskülalistega süües. Palve peale tuua pastaroog nii, et makaronid ja "kaste" oleks eraldi, vastas teenindaja "meie siin oleme otsustanud, et erimenüüd ei tee kellelegi". Halloooooo, toidutalumatusest, allergiatest jms olete kuulnud? Eriti "tore" oli Aparaaditehases, kus teatavasti valmis taskupark ja lasteaialastel tõeliselt tore samal ajal mängida kui vanemad söövad ja siis teatakse restost "terassile me ei broneeri". Uskumatult sõbralik teeninduskultuur aga tühja sellest, ma lihtsalt püüan edaspidi selliseid kohti vältida. Käin hea meelega näiteks hoopis Tartus Karlova Kohvis:)
Näiteks firma, kellel on tore tootevalik Euroopa Liidust (mitte Eestist). Klient tahab toodet, mis on poes olemas aga teist värvi. Vastuseks tuleb, et ehk tuleks selline kõige varem kolme kuuga. Okey, kui ei viitsi müüa, siis ei viitsi. Kuigi võiks pakkuda eritellimust ja viidata suuremale transpordi hinnale jne et klient saaks otsustada, et äkki ikka tahab ... Pole viga - tellime netist. Soov omandada üks eriline kohvikann, päädis samuti netisurfi ning tellimusega Poolast, mis täideti 25% odavamalt Eesti pakkujast ning toodi kohale kahe tööpäevaga :)
Ausat tagasisidet võiks oodata Eesti firmad ja neile võiks seda ka anda, et firmad saaksid teha oma toodet/teenust paremaks, teenindust valutumaks ja kliendid oma klientideks, kes tulevad alati tagasi ja soovitavad mind teistelegi. Nii väikses riigis liigub jutt suust suhu niikuinii ja seega pole eestlastlikust - külmast viisakusest just palju kasu. Mina isiklikult näen kuidas tagasiside tegelikult siiski positiivselt mõjub ning muutused toimuvad. Olen hoopis õnnelik, et maailma muutub ka kukesammude haaval. Hoian pöialt ja toetan edasi ikka meie tegijaid, kuigi vahel on lihtsam ja odavam neti kaudu kauplemine.
ps. kui hakkate kööki planeerima ja olete saanud köögifirmalt juba esimese pildi või mõtted ning tahate kellegiga konsulteerida, siis sõpradega võin vabalt teemat arutada (nippe-nõkse ja soovitusi, mida küsida ja uurida on mul kamaluga) ning tuttavate tuttavatega - peab vist ikka oma firma tegema?
Tellimuse täitmistega on aasta aastalt järjest paremini. Üldiselt jõutakse ajagraafikusse. Kvaliteet on ka järjest paranenud ja olgem ausad - kui maksad Eesti tootja töö eest rohkem kui lihtsalt poest ostes, siis oleks ka põhjendamatu kui kvaliteet ootustele ei vasta.
Saatan teatavasti peitub aga pisiasjades. Teate seda komöödiafilmi, kus ema soovib et torumees võtaks saapad jalast ja pärast kahetseb seda soovi? Et siis sokid-jalad osutusid hullemaks kui välisjalanõud ... Meie oleme seda ka nüüd sel aastal kogenud. Ja peaks ütlema, et on ikka päris hull kui sulle tuuakse midagi millele ka lõhn külge võiks jääda tuppa nii, et pärast pead hoidma tuuletõmbust tükk aega. Väärikas firma peab suurepäraseks saamiseks tagama ka suurepärase teeninduse ja kindla transpordi. Kui tagasisidet andsime, siis oli muidugi esimene küsimus a la, et kui palju raha tagasi tahame ...
Eriti naljakas on aga see, et kui satud tellima mõnest firmast midagi kus töötab sinu tuttava tuttav. Miskipärast tundub eestlastele, et kui sa tuttava käest midagi küsid, siis sa tahad kindlasti allahindlust saada. Ei taha ju. Julged lihtsalt ehk rohkem küsida ja loodada ausamaid vastuseid. Aga ikka tehakse allahindlust ja pärast on mõlemal osapoolele natuke kummaline olla.
Hoopis tore kogemus oli meil Tartus ühes söögikohas väliskülalistega süües. Palve peale tuua pastaroog nii, et makaronid ja "kaste" oleks eraldi, vastas teenindaja "meie siin oleme otsustanud, et erimenüüd ei tee kellelegi". Halloooooo, toidutalumatusest, allergiatest jms olete kuulnud? Eriti "tore" oli Aparaaditehases, kus teatavasti valmis taskupark ja lasteaialastel tõeliselt tore samal ajal mängida kui vanemad söövad ja siis teatakse restost "terassile me ei broneeri". Uskumatult sõbralik teeninduskultuur aga tühja sellest, ma lihtsalt püüan edaspidi selliseid kohti vältida. Käin hea meelega näiteks hoopis Tartus Karlova Kohvis:)
Näiteks firma, kellel on tore tootevalik Euroopa Liidust (mitte Eestist). Klient tahab toodet, mis on poes olemas aga teist värvi. Vastuseks tuleb, et ehk tuleks selline kõige varem kolme kuuga. Okey, kui ei viitsi müüa, siis ei viitsi. Kuigi võiks pakkuda eritellimust ja viidata suuremale transpordi hinnale jne et klient saaks otsustada, et äkki ikka tahab ... Pole viga - tellime netist. Soov omandada üks eriline kohvikann, päädis samuti netisurfi ning tellimusega Poolast, mis täideti 25% odavamalt Eesti pakkujast ning toodi kohale kahe tööpäevaga :)
Ausat tagasisidet võiks oodata Eesti firmad ja neile võiks seda ka anda, et firmad saaksid teha oma toodet/teenust paremaks, teenindust valutumaks ja kliendid oma klientideks, kes tulevad alati tagasi ja soovitavad mind teistelegi. Nii väikses riigis liigub jutt suust suhu niikuinii ja seega pole eestlastlikust - külmast viisakusest just palju kasu. Mina isiklikult näen kuidas tagasiside tegelikult siiski positiivselt mõjub ning muutused toimuvad. Olen hoopis õnnelik, et maailma muutub ka kukesammude haaval. Hoian pöialt ja toetan edasi ikka meie tegijaid, kuigi vahel on lihtsam ja odavam neti kaudu kauplemine.
ps. kui hakkate kööki planeerima ja olete saanud köögifirmalt juba esimese pildi või mõtted ning tahate kellegiga konsulteerida, siis sõpradega võin vabalt teemat arutada (nippe-nõkse ja soovitusi, mida küsida ja uurida on mul kamaluga) ning tuttavate tuttavatega - peab vist ikka oma firma tegema?
Lisa kommentaar