Täpselt kuu ongi veel aega ...
Kuu aega võimaluseni e-hääletada ... see tundub kuidagi suisa kummaline praeguse e-konsultatsiooni diskussiooni kõrval. See, et meil see võimalus on.
E - konsultatsiooni võimaluste ja vajaduse üle tervishoius me aga ikka alles lihtsalt diskuteerime. Selge on see, et otseselt ja kohe e - konsultatsioon arsti tööd ei vähenda, just täpselt nii nagu arutatakse aga ....
1. ja kõige olulisem on see, et e - konsultatsioon on patsiendile mugavam ja kiirem lahendus, pikemas perspektiivis ning eriti krooniliste haigete puhul ökonoomsem (just patsiendile)
2. osa konsultatsioone saab anda õde ehk alati ei pea arutama ainult arstide üle
3. õigeaegse konsultatsiooniga ennetame näiteks tüsistusi ja tõsisemaid haigestumisi, eriti just juhtudel kui patsient ei saa vabalt liikuma. Aga küsimuse saab saata õele, kes vajadusel kaasab vastamisse arsti ja nii võib isegi arsti koormus kohe väheneda ehk uksest ja aknast ei trügi sisse patsiendid, kes tahavad arstilt lihtsalt midagi küsida :)
4. iga E asi, ei tähenda pilti ja samaaegset teksti ehk otsest suhtlust. Osa E asju võiks liikuda ka patsiendiportaali ehk nii mõnigi küsimus kannatab vastusega paar päeva oodata.
Tervishoiutöötajate seas ringleb anekdoot: „Milleks meile digilugu? Eks ikka selleks, et arstid üksteise käekirjast aru saaksid“. Ametnikud arutavad: „patsiendiportaali külastab nii vähe inimesi, järelikult pole seda vaja“. Nuta või naera − ei märkigi sellest, et keegi ka sisuliselt digilugu vajaks või et sellest kuidagi patsiendi tervise huvides kasu oleks. Meie Eesti e-riigis olen korduvalt võtnud registratuuris sappa, et enda “kaart” arsti juurde kaasa võtta. Maarjamõisa polikliiniku registratuuris ehk Eesti tervishoiu mekas, näeme klaasi taga virnas tonnide viisi paberit ning kõik me “hüppame” registratuurist läbi kui arsti juurde tahame. Tegelikult on see ebanormaalne.
21. sajandil peaks meie e-riigis iga patsient saama kodust väljumata tervisenõu ja registreeruda arstile. Meil on olemas patsiendiportaal, kuid selgem pilt ja lihtsamini kättesaadav teave näiteks retseptide kohta asub hoopiski e-riigiportaalis. Kasutajamugavus on e-lahenduste puhul äärmiselt oluline. Inimese kohta käivad terviseandmed peavad olema loetavad ka inimesele enesele. Ja iga inimene ise jagab neid nendele, kes saavad teda aidata. Samuti kõik need täna kasutusel olevad vidinad, mis meil endil on soetatud ja mis monitoorivad meie erinevaid tegevusi − näiteks nii liikumist kui ka und − võiksid infot anda e-tervise süsteemi.
Olete ju käinud (pere)arsti juures, kes terve teie sealviibimise aja on vaid ninapidi arvutis? Muudkui kirjutab midagi, sageli me ei teagi, mida ta kirjutab. Lõpuks ta kirjutab digiretsepti ja isegi ei tõsta pead, kui kabinetist lahkute. Varem suutis arst tähele panna ja suisa tehtud tähelepanekute põhjal diagnoosi leida. Praegu kipub nii olema, et tohter enam inimese nime ja nägu kokku ei vii, kuna pole lihtsalt aega patsiendile otsa vaadata.
Tegelikult peaksime me hoopistükkis üheskoos tagama, et meid aitaval tervishoiutöötajal oleks võimalikult täpne ja uus info meie igapäevasest tervislikust olukorrast. Info hulk suureneb ülihelikiirusel ja ka arstide õppeaja pikenemine ei päästa. Tulevikus on inimene ise kõige suurem asjatundja oma tervise küsimustes. Tervishoiutöötaja saab aidata, suunata, määrata ravi ning loota tulemust vaid koostöös patsiendiga.
Juba
praegu teevad arvutid meie eest mõned asjad ära. Esialgne andmetöötlus,
tähelepanu juhtimine ja hoiatus tervishoiutöötajale konkreetse patsiendi näitajate
osas, on võimalikud juba täna. Tehnoloogiamaailma inimestelt on kuulda, et nn
kõne üleskirjutamise programm on reaalselt olemas. Ainuke häda, et see süsteem
olevat kallis ja meid, eestlasi on vähe. Tehnikaga on aga paraku niimoodi, et mida
rohkem kasutajaid, seda kiiremini ju tehnikavidinad ja -lahendused
kasutajasõbralikuks, st ka taskusõbralikuks muutuvad. Seega – miks mitte see
lahendus Eestis kasutusele võtta? Ja kiiresti. Muudame e-tervise reaalseks
tööriistaks nii arstile kui ka patsiendile. Vabastame tervishoiutöötajad
sekretäri tegevusest, et neil oleks aega patsienti taas vaadata ja kuulata.
Käivitame mõne mõistliku e-lahenduse kohe täna, et juba homme oleks parem.
Tänane utoopia on ju juba homne reaalsus?
Lisa kommentaar